Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Thursday, May 30, 2013

pucuk pokok baru...

 
saya baru memindahkan beberapa anak pokok ke pasu yang lebih besar... anak2 pokok semua di bawak oleh mak dari alor setar... asalnya dalam pasu yang kecik... tapi sebab kan nak pokok2 membesar dengan jayanya... maka dialihkan ke pasu yang lebih selesa...
 
awal dulu saya pernah memindahkan pokok juga... tapi tiba2 mati... adehhhh... sayang ajer pokok. so kali ni agak risau.. kot kalau sebab dek tangan saya nanti mati pulak pokok2 ni... tapi pagi tadi dok meninjau ninjau...huhuhuuu...lega hati bila tgk dah ada pucuk baru yang keluar... hilang sikit rasa risau tuh...
 
 
 
 pokok limau..





pokok daun kari..
 
 
biasalah saya... tukang masak.. mesti kena ada la daun2 yang nak menyedapkan rasa.. dulu waktu di apartment memang tak menanam pon... sekarang ni baru la boleh... serai juga di tanam di luar.. pokok serai senang nak hidup... lega ada serai.. kalau tak dulu... berbeli la juga seringgit seikat... seronok rupanya menanam ni yer... sampaikan pucuk kurang seinci pon kita excited tgk... tiap2 hari meneropong... bila la pucuk baru nak keluar... akhirnya ada juger...  :)
 

2 comments:

  1. saya pun dah start menanam. Daun pandan, daun kunyit and serai mmg wajib ada kan..kadang2 tu terbantut nk masak bila mana salah satu nya takde. nak pergi kedai malas. mmg patut kene ada kan. Kat rumah saya pokok kunyit takde lagi. Pandan n serai je ada. Daun limau purut tu leh masak tomyam kan..=)

    ReplyDelete
  2. kunyit hari tuh saya cuba tanam 2 tempat... satu ajer yang naik elok. satu lagi mati layu... daun2 ni mmg penting.. setakat nak guna sehelai atau sebatang ajer serai.. ralat nak ke kedai!

    ReplyDelete